lajny.cz mainpage

Duhový křovíčko aneb hustokrutá highline na srbsku

Je taková normální březnová neděle 28.3.2010. Předpověď počasí dost špatná, ale to nás přece neodradí od plánů. Já a Kwjet vyrážíme vlakem směr Srbsko. V plánu je highline projekt dlouhý cca 30 metrů. Z vlakové zastávky Srbsko si to pěšky valíme na Alkazar. Tam jsme překvapeni obrovským počtem lidí v uniformách. Koná se tu nějaké cvičení záchranářů. Dělají cca 100 metrů dlouhé přelanění v druhém patře lomu. Máme tedy strach, že naše plány padnou. Štěstí je, že si vybrali kotvení až nahoře na domečku a lajnu budeme moci natáhnout. Vyškrábeme se do druhého patra, kde začneme obhlížet terén. Prostor pro lajnu je podle očekávání, zbývá už jen navrtat, zalepit, natáhnout a přejít. Zkouška vrtání do materiálu na malém kamenu vypadá dobře, jdeme tedy vrtat. Po první díře však přichází zklamání. Baterka ve vrtačce bude stačit maximálně tak na jednu a půl díry.

highline kotvení kotvení highline

Zkoušíme dotazy na záchranáře, zda nemají vrtačku....neúspěšně. Jdeme tedy hledat alternativu. Jedna se nabízí. Začínáme tahat lajnu s přírodním kotvením. První kotvení je tutový strom (asi jediný na celém břehu). Je ale asi 6 metrů od hrany. Druhé kotvení je vyvrtaná díra skrz skálu. Po natažení popruhu ale zjišťujeme, že lajna nepůjde chodit celá. 3 metry od konce lajny je asi půl metru od lajny špičatý výběžek a za ním je ostnaté křoví. Lajna se kvůli tomu ale přece nezruší. Natahujeme druhý popruh a vytváříme napínací systém. Použili jsme white magic jako hlavní lajnu a oranžovou třítunu jako druhý popruh. White magic je dopínán přes Kwjetovy nové mini-kladky, které jsou fakt luxusní a backup napínáme pomocí nového systému Tensioner, který jsem nedávno vyvinul. Druhá strana je kotvena do slackbanánů.

Lajna je napnutá a po prvním pohledu ji Kwjet charakterizuje termínem "HUSTOKRUTÁ LAJNA". Jelikož by lajna dosedala na hranu, je od začátku nechoditelná. Proto ji u kraje přitahujeme ke slaňáku.

Kwjet nastupuje na první pokus. První pokus o nástup končí sednutím na zadek. Na druhý pokus nastupuje, ale hodně krutě serfuje. Nakonec ustojí a přechází. Na konci si u vyčnívajícího šutru radši sedá. Po odšoupnutí se do bezpečnější vzdálenosti se po chvíli přemlouvání zvedá a přechází zpět opět za občasného nechtěného serfování. Lajna je opravdu zajímavá.

kwjet na highline kwjet na highline

Potom zkouším nastupovat já. Jsem šíleně nervózní, protože když jsem viděl, co to dělá s českým slacklinerským guru, nedokážu si představit, co na lajně budu předvádět. Několikrát se zkouším zvednout, ale hlava mě nepouští. První pokus vzdávám.

kwjet na highline

Následuje ještě větší dotažení ke slaňáku a ješte stabilizace za kámen. Potom si jdeme přejet záchranářskou lanovku. Docela jim to frčí.

Jdu na druhý pokus. Pár pokusů o nástup končí neúspěšně, pak se podaří jednou zvednout, ale nabral jsem si mezi prsty na nohou odsedku a během snahy o její uvolnění okamžitě padám. Kwjet podruhé přechází celkem v klidu.

ondra na highline ondra na highline

Jdu ještě na třetí pokus. Mám už málo času, rychle se blíží černý dešťový mrak. Zkouším proto pár rychlých nástupů. Asi dva se daří, ale po pár krocích následuje pád. Dnes to prostě nedám. Rychle lezu dolů z lajny a začínáme bleskově povolovat systém. Kwjet ruší banány a já kotvící systém. Není čas ani nic rozebírat. Vytáhnu lajny nahoru a motám si je ta jak jsou kolem krku i s kladkostrojem. Už začíná pršet. Kwjet sbírá to, co už se na mě nevejde a běžíme se bleskurychle schovat. Už leje jako prase. Bylo to pěkně o fous. Přebíráme materiál a pak trochu boulderujeme.

duha lom po dešti

Udělá se luxusní duha. Je tedy jasný název lajny. Duhový křovíčko je na světě. Jdeme ještě boulderovat. Začíná se stmívat, měli bysme jít dolů. Všude je pěkné bahno a cesta dolů je jako bahenní tobogán. Hned po prvních pár metrech Kwjet hází parádní záda a je jak bahenní muž. Před námi je svah asi 45°, který je jako skluzavka. Taháme z batohu statiku a ručkujeme dolů po laně. Pak se ještě trochu kloužem a používáme lano ještě jednou. Cesty z vršku trvá asi 20 minut. To je trochu nad plán, takže nestíháme vlak. Pohodovým krokem jdeme na zastávku. Na zastávce máme rande s místními alkoholiky a valíme do Práglu.

Na Alkazaru je jinak připraven další HL projekt v délce cca 55 metrů a super expozicí. Zatím si to ale může dovolit jen hrstka šikovných :-)

Galerie fotek ve větší velikosti

OHK